Al Hadid:4

Dia lah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy; Ia mengetahui apa yang masuk ke bumi serta apa yang keluar daripadanya; dan apa yang diturunkan dari langit serta apa yang naik padanya. Dan Ia tetap bersama-sama kamu di mana sahaja kamu berada, dan Allah Maha Melihat akan apa yang kamu kerjakan.

Sunday 2 October 2016

SALAM AWAL MUHARAM



SALAM MAAL HIJRAH
SALAM AWAL MUHARAM

Dah masuk tahun baru. Seperti tahun2 sebelumnya, sentiasa berazam untuk mencapai semua azam2 tu. Tapi selalu sangkut ditengah jalan. Phd, progress still slow moving. Labwork banyak lagi. SV dah minta draft thesis. Kalau student kita slow cenggini pun, sure kita hingaq kan…  hadoi… Banyaknya benda yang perlu disetelkan… Sem ni pun, workload agak tinggi, so saya kena pandai manage time. To do list penuh, tp yang done tick, sikit. Alahai ita. Guane demo…
Meh saya share kaedah pengurusan mata dengan bijak, untuk panduan diri saya sendiri dan rakan2 yang mengalami masalah sama dengan saya. :)

1.    Jangan bertangguh
Suka bertangguh nilah yang menjadi punca utama semua kerja tergendala. Ada perkara yang boleh kia tangguhkan, ada perkara yang memerlukan kita terus selesaikan dengan segera. So, nak tahu mana yang boleh tangguh mana yang tidak, kita kena tahu priority kerja tu. Kena tengak kepentingan dan urgency setiap kerja tu. Then susun… 

2.   Sentiasa tanya apa nak buat
Kena sentiasa fikir apa nak buat lepas ni… susun semua kerja tu dalam kepala otak (fikirlah maksudnya). Paling mudah, buat jadual kerja.. pastu transfer ke to do list. Tak kisah la sama ada dalam tab, organizer, kertas atau sebagainya. Ikut keselesaan masing2. 

3.   Work station yang sentiasa kemas.
Bila workstation kemas, barulah sentiasa bersemangat nak buat kerja. J Hanya ada benda2 penting je atas meja tu. Jangan serabut2. 

4.   Jangan banyak berangan.
Jangan berangan, jangan leka especially bila buka FB. Kalau boleh, disconnect kejap dengan FB. Boleh melencongkan niat asal kita kalau kita ni tak kuat iman. Huhu. L Dari nak cari info, nanti ternampak post2 deko rumah cantik2, resipi2, haaa, mulalah lupa niat asal… 

5.   Sediakan checklist
Untuk mudahkan kita check semula status n progress kerja kita ni, kita sediakan checklist. Tandakan semua kerja yang berjaya disiapkan. Tuliskan due bagi kerja yang still in progress. Highlightkan benda2 penting.

J Setakat ni, 5 tips je dulu. Nampak sikitkan. Tapi, tak tahulah yang sikit ni kita boleh follow ke tak.

Jom kita sama2 cabar diri kita untuk berubah ke arah yang lebih baik… J

Seperti kata Irfan Khairi, berpeluang untuk menjadi lebh baik. Kagum sangat dengan beliau ni. Masa sentiasa penuh. Tapi tetap aktif dan bersemangat.


 Mula la terbayang muka Irfan Redza. Abang long, aloso, belajar rajin ye sayang. Jadi anak yang berilmu dan sentiasa beramal soleh.. :)


#ItaEjenSahDeXandra0177999975
# DeXandraInspiredPerfumes
#ChooseandOrder

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...