Al Hadid:4

Dia lah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy; Ia mengetahui apa yang masuk ke bumi serta apa yang keluar daripadanya; dan apa yang diturunkan dari langit serta apa yang naik padanya. Dan Ia tetap bersama-sama kamu di mana sahaja kamu berada, dan Allah Maha Melihat akan apa yang kamu kerjakan.

Saturday 8 June 2024

Allah Menilai Pada Hati dan Amalan Manusia





Allah menilai hati dan amalan manusia. Menunjukkan, pentingnya niat dalam apa juga amalan.

Dengan niat juga, ia membezakan amalan-amalan kita. Apakah amalan itu diterima Allah atau sebaliknya, semuanya bermula dengan niat.

Niat jugalah yang membezakan antara muslim dan bukan muslim. Dengan niat juga, dapat memandu tindakan kita untuk melakukan perbuatan tersebut. Banyak kebaikan dengan niat ni. Dan sebab itulah, islam mengajar kita, betapa pentingnya niat.

Niat boleh diperbanyakkan. Ianya tidak terhad kepada satu niat semata. Pastikan salah satu niat kita adalah untuk mencari redha Allah swt.

‘Amalan-amalan itu hanyalah tergantung dengan niatnya. Dan setiap orang hanyalah mendapatkan sesuai dengan apa yang dia niatkan. Barang siapa yang amalan hijrahnya karena Allah dan Rasul-Nya, hijrahnya itu karena Allah dan Rasul-Nya. Barang siapa yang hijrahnya karena dunia yang ingin ia peroleh atau karena wanita yang ingin ia nikahi, hijrahnya itu menuju apa yang dia niatkan’.” (HR Bukhari dan Muslim).


Dan, amalan yang paling disukai Allah terhadap hambaNya adalah, amalan yang dilakukan secara berterusan, walaupun kecil.


Imam Nawawi juga mengatakan, 
”Ketahuilah bahawa amalan yang sedikit namun berterusan dilakukan, itu lebih baik dari amalan yang banyak namun cuma sesekali saja dilakukan. Amalan sedikit yang rutin dilakukan akan memudahkan amalan ketaatan, zikir, pendekatan diri pada Allah, niat dan keikhlasan dalam beramal, juga akan membuat amalan tersebut diterima Allah. Amalan sedikit yang rutin dilakukan akan memberikan ganjaran yang besar dan berlipat dibandingkan dengan amalan yang banyak namun sesekali saja dilakukan.”(Syarh An Nawawi ‘ala Muslim, 3/133). 

Marilah kita, perbanyakkan niat kita dalam amalan seharian, agar setiap amalan kita diterima Allah swt, dan tetap terus kekal istiqamah melakukan amalan baik itu, walaupun sedikit. 
InsyaAllah. 


RR

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...